Monday, May 2, 2011

aku memg LALANG!!!

aduss!!pening2..haha..
syan bayi nie..kcik2 da pening..haha..
sye ketika bayi..pening nak masuk tadika mane...
saye skrg..DEWASA SUDA..PENING NAK PILIH MASUK MANE PAS SPM..
wah..maken dwase..bza habaq ang..kcik2 comei..kuang3..haha..

aku dtawarkan k matrik teknikal kedah..alhamdulilah..walopoen x update ritu..hehe
dulu2..tyme kat skola..punyela gedik tahap gaban nak p matrik..seyes..
smangat dok target idop nie..
skrg..cm brbelah bahagi...stelah wat research..*cewah..cm masuk u tu..bhaha..inila hasil research..pndpt pakar pasai matrik..

Matrikulasi dan program asasi adalah program khas yang dirangka untuk membolehkan pelajar cemerlang melangkau program diploma. Matrikulasi keutamaan adalah program satu tahun (PST) walaupun ada juga program dua tahun (PDT). Matrikulasi yang popular sekarang ialah matrikulasi KPM. Namun begitu program asasi seperti program asasi sains atau program asasi undang-undang atau program asasi perakaunan juga memberi peluang lepasan SPM melangkau ke peringkat ijazah dalam tempoh singkat iaitu 1 tahun (2 semester) . Kedua-dua peluang pembelajaran ini, matrikulasi dan program asasi dikenali sebagai program laluan pantas (fast track). Bayangkan dalam usia 19 tahun pelajar dari kedua-dua program ini, jika cemerlang, layak memasuki program ijazah aliran sains (3 tahun kecuali perubatan 4-5 tahun) atau perundangan (3 tahun) atau perakaunan (4 tahun) dan selepas tamat belajar, bakal memasuki dunia pekerjaan di usia muda, 21-22 tahun.

Kalau anda sanggup menghadapi program SATU TAHUN matrikulasi, dengan matlamat jelas nak cepat dapat belajar ke ijazah maka pilih matrikulasi. INGAT! matrikulasi sememangnya bakal menguji kemampuan anda. Ada segolongan individu takut ke matrikulasi kerana takut gagal. Well, memanglah ada peluang gagal jika gagal merancang kejayaan sendiri. Matrikulasi adalah program khas, program terpantas masuk ke peringkat ijazah. Dalam usia 19 tahun awak dah menjejak kaki dlam tahun pertama ijazah, berbanding program diploma yang memakan masa 3 tahun. Ketika usia 21 tahun barulah menjadi pelajar ijazah di tahun pertama. Nampak tak bezanya. Matrikulasi mencabar tetapi berbaloi kerana dgn itu awak berpeluang (dgn syarat berjaya dengan cemerlang di matrikulasi dan ijazah) memotong pelajar lepasan diploma yang baru belajar ke ijazah dengan memasuki dunia pekerjaan lebih cepat. Di usia 22 tahun awak dah boleh mencari pekerjaan bersandarkan ijazah awak. Takkah berbaloi ke matrikulasi. Tetapi pastikan awak mengubah kaedah belajar dan strategi belajar, matrikulasi bukannya SPM lagi.
Sports, nak pergi okay gak, tetapi kalau sifu tak silap ia adalah program diploma, so mahmud fikirlah sendiri, nak laju ke ijazah atau mulakan langkah perlahan di diploma.

YARGHHH!!punye pnjg bebenor..sabor j lah..haha
tu baru matrik..
diploma plak..hahaha..
Kelebihan yang ada pada budak diploma ni nanti akan nampak bila time diorang sambung degree. Kebanyakkan subjek yang diorang dah ambik time diploma dulu, tak jauh beza dengan subjek time degree nanti. Tapi bagi budak matrik, subjek yang kat matrik memang jauh beza dengan time degree nanti. Sebab subjek kat matrik tu (matematik, kimia, fizik/biologi) macam advance sikit dari subjek spm je. Jadi bila budak matrik ambik degree, akan ada cultur shock sikit time tu. Kena pandai-pandai nak sesuaikan diri.

Lagi-lagi sem satu nanti, memang tak boleh nak main-main. Bila pointer sem satu pun dah teruk, next sem punya pointer nak cover balik pun dah payah. Percayalah…(jangan menyesal macam aku pulak nanti.huhu)

Tapi kalau budak diploma dah grad nanti, kena kuatkan semangat la nak sambung degree. Mana tau dah bosan nak study. Terus apply kerja. Rugi pulak macam tu. Sebab kebanyakkan budak diploma yang sambung degree ni, macam lagi terer pulak dari budak lepasan matrik yang ambik degree. Ni dari apa yang aku nampak la. Mungkin tak semua..

sye maen pakai petik j dri blog org yg berpengalaman..

almaklumla..org xd kakak n abg yg da bjaye..

ayah pown bz dok kol kwn dy..mk ck ak..smue vote ak sruh p matrik..

n ayah ak derek dok ulang peribahasa..

satg yg dkjar x dpt..yg dkendong berciciran..aduyai..ayah ak bwk kuar sastera pule..haha

conclusion post kali nie..spe syg sye..tolong kasik pndpt..

4 comments:

  1. semoga wat keputusan yang tepat yerk..
    dlu akak pun dapat double offer.Matrik Perak dengan Asasi Kejuteraan n Sc Kompter UIA.
    make a decision is very tough so think carefully before make a choice that can change your future. =)

    ReplyDelete
  2. tenkiu kakak..hehe..
    erm..so..akk amek mtrikla..
    nape choose matrik..
    asasi ok pe..

    ReplyDelete
  3. mmg asasi okay pun. UIA plak tue an?first choice UPU tue.nape matrik?hurm~agak2??

    ReplyDelete
  4. haha..akk membuatkan sye berteka teki..gtawla nape..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

THANK YOU for following nawi's daughter..